مسابقات رباتیک دانش آموزی ایران یونیکاپ

شرکت در مسابقات رباتیک دانش آموزی برای فرزندان ما مزایای زیادی را به همراه دارد تا به آنها کمک ‌کند مهارت‌های علمی و فنی خود را تقویت کنند، ضمن اینکه مهارت‌های همکاری و ارتباطی خود را هم تقویت می‌نمایند. آنها با طراحی، ساخت و برنامه‌ریزی ربات‌ها، حل مسئله و کارگروهی را می‌آموزند و با همکاری و تعامل مؤثر به راه‌حل‌های مشترک می‌رسند. به همین دلیل در ایران یونیکاپ کنار شما هستیم تا با ارائه فرصت‌های مناسب به فرزندانتان امکان رشد و ارتقا توانایی آنها را فراهم کنید.

ما اولین پلتفرم برگزاری مسابقات آنلاین رباتیک را با محوریت رشد هرچه بیشتر خلاقیت کودکان، در دوران کرونا راه اندازی کردیم و تا به حال موفق به برگزاری 8 دوره آنلاین بوده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با این مسابقات و روند ثبت نام در آنها تا انتها با ما همراه بمانید.

آشنایی با مسابقات رباتیک دانش آموزی

تمامی علاقه‌مندان به حضور در این مسابقات باید در صفحه ثبت نام، مشخصات خود را وارد کرده و قوانین مربوط به حضور در مسابقات را مطالعه نمایند. در نظر داشته باشید که این صفحه تنها برای ثبت نام متقاضیان شرکت در مسابقات رباتیک دانش‌آموزان ایران یونیکاپ طراحی شده و اطلاعات درج شده از طرف شما در آن محفوظ خواهد بود. در فرم ارائه شده باید اطلاعات مهمی نظیر آدرس، شماره تلفن یکی از والدین، شماره موبایل دانش‌آموز، شماره سریال کوپن ایران یونیکاپ را وارد نمایید تا روند ثبت نام شما تکمیل شود. به یاد داشته باشید که مطالعه قوانین و همچنین تأیید آنها یکی از مراحل مهم ثبت نام شما است.

بعد از تکمیل و ارسال فرم درخواست شده، کارشناسان ما شماره سریال مخصوص ثبت نام مسابقات رباتیک دانش آموزی که در این فرم ثبت شده است را بررسی می‌کنند. اگر اعتبار آن تأیید شود، با استفاده از شماره تماسی که در این فرم وارد کرده‌اید، با شما تماس خواهند گرفت. البته اگر اعتبار شماره سریال تأیید نشود، با شما تماس نخواهند گرفت و مسئولیت این موضوع به عهده خودتان است. در نتیجه اگر کوپن شرکت در مسابقات را ندارید، با استفاده از پل‌های ارتباطی ما، با کارشناسان در تماس باشید و برای تهیه کد مورد نظر اقدام کنید.

لیگ خلاقیت رباتیک ایران یونیکاپ

همان‌طور که اشاره کردیم از زمان راه اندازی و توسعه این روش کمک به رشد خلاقیت کودکان تاکنون، توانسته‌ایم 8 نمونه مسابقه موفق را به صورت آنلاین برگزار نماییم. علاقه‌مندان به این بخش از مسابقات می‌توانند با بررسی لیگ خلاقیت ما برای انتخاب نوع مسابقه مورد نظر اقدام نمایند. در این لیگ دانش‌آموزان فقط به صورت غیرحضوری شرکت دارند و بر اساس خلاقیت آنها، 10 شرکت کننده به عنوان افراد برتر انتخاب خواهند شد.

برگزاری مسابقات رباتیک به صورت آنلاین و غیرحضوری برای دانش‌آموزان، به آنها امکان می‌دهد در هر زمان و مکانی بتوانند در این رویداد شرکت کنند. آنها نیازی به حضور فیزیکی در یک مکان خاص ندارند و می‌توانند از همه شهرهای کشورمان و تنها با دسترسی به اینترنت در مسابقات شرکت نمایند.

در ضمن، برگزاری مسابقات رباتیک آنلاین به دانش‌آموزان امکان می‌دهد با دیگر دوستان خود در سراسر ایران به رقابت بپردازند. آنها می‌توانند با دیگر دانش‌آموزانی که دغدغه‌هایی شبیه به خودشان دارند به صورت مجازی رقابت کرده و تجربه‌های جدیدی را به دست آورند. در کنار این موارد، مسابقات رباتیک دانش آموزی آنلاین به افراد امکان می‌دهد تا مهارت‌های فنی و تکنیکال خود را ارتقا دهند. آنها با طراحی و برنامه‌ریزی ربات‌های خود و تجزیه و تحلیل ربات‌های ساخته شده توسط دیگر دانش‌آموزان، مسئله ‌حل و تجربه‌های عملی‌شان را بهبود می‌بخشند.

بررسی بیشتر و قوانین مسابقات خلاقیت دانش آموزی

لیگ ربات جنگجو

در کنار انواع مسابقات آنلاین و غیرحضوری، مسابقاتی نیز وجود دارند که به صورت حضوری برگزار می‌شوند تا دانش‌آموزان بتوانند حضور در یک مسابقه جدی و پرهیجان را تجربه نمایند. یکی از این موارد لیگ جنگجو است که نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان طرفداران خاص خود را دارد.
از آنجایی که این مسابقه به صورت حضوری برگزار می‌شود و محل برگزاری آن در هر دوره متفاوت است، دانش‌آموزان متقاضی باید در بخش اطلاعیه‌ها، اطلاعات مربوطه را با دقت مطالعه کنند.

شیوه برگزاری مسابقه ربات جنگجو

در این مسابقه، ربات‌های جنگجوی دانش‌آموزی مقطع دبستان با هم مسابقه می‌دهند و برای مبارزه، 5 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است. در این مبارزه، دو تیم باید قصد فتح پرچم‌هایی که در سطح زمین قرار دارند را داشته باشند تا پیروز میدان نبرد شوند.
در این مسابقه، زمان و امتیاز ارزیابی می‌شوند و برنده شدن دانش‌آموز در لیگ نیازمند سرعت، دقت و مهارت بالایی است.

زمین بازی این نوع مسابقات، ابعاد تقریبی 120 در 200 سانتیمتر دارد و ممکن است شامل سطح‌های شیب‌دار، گودال و موانع دیگری هم باشد. در زمین بازی، سه پرچم وجود دارد که یکی از آنها در مرکز زمین و دو پرچم دیگر در زمین حریف قرار خواهند داشت. پرچم مرکزی 20 امتیاز و پرچم‌های در زمین حریف 40 امتیاز دارند. برای کسب امتیاز پرچم‌ها، ربات باید به صورت مستقیم با آنها برخورد کند و امکان پرتاب جسم به پرچم وجود ندارد و امتیازی نیز برای آن در نظر گرفته نخواهد شد.

لیگ ربات آتش‌نشان

از آنجایی که مسابقات رباتیک دانش آموزی حضوری طرفداران بیشتری دارند (چون هیجان بیشتری را ایجاد می‌کنند) لیگ ربات آتش‌نشان را نیز در نظر گرفتیم تا علاقه‌مندان به این نوع مسابقات فرصت خوبی برای سنجیدن مهارت‌های خود داشته باشند. در این رقابت، اعضای تیم باید با استفاده از دسته کنترل، ربات را به مناطق آتش گرفته برده و آتش را خاموش کنند و سپس به نقطه شروع برگردانند. هر آتش امتیاز خاص خود را دارد و در پایان، تیمی که بیشترین امتیاز را در کمترین زمان کسب کند، برنده مسابقه خواهد شد.

همچنین یک عضو از تیم به عنوان اپراتور ربات عمل خواهد کرد و ربات‌ها باید قادر باشند طبق مسیرهای مشخص شده، آتش‌های موجود را خاموش کنند و به نقطه پایان برسند. رباتی که با زمان کمتر و بدون خطا به پایان برسد، امتیاز بیشتری خواهد گرفت. خطاهای این مسابقه شامل موارد زیر می‌شوند:

• کشیدن سیم ربات
• دست زدن به ربات در زمان بازی
• ورود به مناطق ممنوع
• روشن ماندن شعله
• استفاده از تجهیزات غیرمجاز
• عدم رعایت ابعاد و وزن مجاز ربات

لیگ ربات خدمتکار

در این مسابقه که با نام «ربات خانه دار» هم شناخته شده است، باید به صورت حضوری و در مکانی که آدرس آن اعلام خواهد شد، حضور داشته باشید. بنابراین، دانش‌آموزان متقاضی باید اطلاعات مربوط به بخش اطلاعیه‌ها را با دقت مطالعه کنند تا برای زمان و محل برگزاری مسابقه آماده شوند.

در روند مسابقه ما با یک خانه روبرو هستیم که تعدادی وسیله و اشیا در مکان‌های مختلف آن قرار دارند. اعضای تیم باید ربات را در خانه حرکت داده، اشیا را برداشته و در مکان‌های مشخص شده قرار دهند (به اصطلاح خانه را تمیز کنند). در نظر داشته باشید که هر شیء امتیاز خاص خود را دارد و در پایان هر مرحله از این نمونه مسابقات رباتیک دانش آموزی، مجموع امتیازات ربات به عنوان امتیاز مسابقه در نظر گرفته می‌شود.

همان‌طور که بیان شد، بخشی از گرایش این مسابقه وابسته به محل برگزاری است. تیم‌ها با بررسی اطلاعیه‌ها و راهنمایی‌های دقیق، می‌توانند به بهترین شکل ممکن در مسابقه شرکت کنند و امتیازات بیشتری را کسب نمایند.

لیگ بازی سازی و برنامه نویسی کودکان

مسابقات برنامه نویسی با تکیه بر زبان اسکرچ برگزار می‌شود و هدف اصلی آن تشویق کودکان به یادگیری برنامه نویسی و تجربه خلاقیت در حل مسائل منطقی است. این مسابقات به دو صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود تا همه علاقه‌مندان بتوانند در آن شرکت کنند. در حالی که حضوری برگزار شدن مسابقات امکان دسترسی به امکانات فیزیکی برنامه نویسی را فراهم می‌آورد، همچنین مسابقات غیرحضوری نیز به کودکان امکان می‌دهد تا به راحتی از راه دور در مسابقات شرکت کنند.

اسکرچ یک زبان برنامه نویسی ساده و تصویری است که برای رده سنی کودکان طراحی شده است. این زبان برنامه نویسی با استفاده از بلوک‌ها و عناصر گرافیکی کار می‌کند که بسیاری از تنظیمات و دستورات کدنویسی را به صورت تصویری نمایش می‌دهد. به این شکل برنامه‌نویسی به صورت بلوکی یا blockly programming معروف است.

از یک سو، این روش برنامه‌نویسی برای کودکان مناسب است چرا که با استفاده از تصاویر و بلوک‌ها، کودکان می‌توانند برنامه‌های خود را به صورت آسان و سریع ایجاد کنند. مسابقات برنامه نویسی اسکرچ فرصتی است که کودکان توانایی‌ها و استعدادهای خود در برنامه‌نویسی را به نمایش بگذارند. با شرکت در این مسابقات، دانش‌آموزان می‌توانند مهارت‌های خود را ارتقا بدهند و به افراد دیگر نشان دهند که در حل مسائل منطقی و خلاقیت در برنامه‌نویسی توانمند هستند.

لیگ پارک نوری (ربات تعقیب نور)

مسابقات رباتیک دانش آموزی پارک نوری، با عنوان ربات تعقیب نور هم شناخته می‌شود و جذابیت خاص خود را دارد. در این لیگ، دانش‌آموزان موظف هستند در حضور داوران، برنامه‌نویسی ربات خود را انجام داده و بر اساس گروه سنی خودشان، می‌توانند از دو پلتفرم اسکرچ یا برنامه IDE آردوینو به زبان سی استفاده کنند. استفاده از برد آردوینو برای ساخت ربات مجاز بوده، اما استفاده از بردهای دست‌ساز غیرمجاز است. هدف از این لیگ استفاده از قطعات آموزشی استاندارد و ارزیابی شناخت دانش‌آموزان با استفاده از بردهای هوشمند و برنامه‌نویسی است.

در نظر داشته باشید که حضور در لیگ پارک نوری (ربات تعقیب نور) برای دانش‌آموزان اهمیت زیادی دارد. این فعالیت باعث تقویت مهارت‌های فناوری، علوم و مهندسی شده و کودکان را به حل مسائل فکری و تحلیلی تشویق می‌کند. همچنین، با انجام پروژه‌های علمی و مهندسی می‌توانند تجربه‌ عملی کسب کنند و از تفکر خلاقانه‌ خود استفاده نمایند. علاوه به این، این فعالیت باعث افزایش اعتماد به نفس، همکاری و کارگروهی در دانش‌آموزان می‌شود و اوقات فراغت سالمی را هم برای کودکان فراهم می‌کند.

لیگ ربات تعقیب خط

لیگ ربات تعقیب خط شرایطی شبیه به لیگ پارک نوری دارد و با استفاده از بردهای اردوینو و ماژول‌های استاندارد (بر اساس گروه سنی با زبان اسکرچ یا سی)، برگزار خواهد شد. هدف اصلی این مسابقه عبور از یک خط مشکی با موانع مختلف در کمترین زمان ممکن است. استفاده از هر نوع پردازشگری خارج از مسیر و کنترل انسانی (مانند ریموت یا سیم) کاملا در این لیگ ممنوع است. همچنین این مسابقه دارای مسیر مارپیچی است و در برخی نقاط ممکن است مانعی به ابعاد 1*1 سانتی‌متر به صورت عمودی در مسیر قرار داشته باشد که ربات باید از روی آنها عبور کند.

در این نمونه از مسابقات رباتیک دانش آموزی، هر تیم دارای 2 بازه زمانی 5 دقیقه است. طی این مدت، هر تیم می‌تواند 2 رکورد را ثبت کند و بهترین رکورد به عنوان رکورد اصلی تیم ثبت خواهد شد. زمان شروع مسابقه هر تیم طبق جدول زمان‌بندی که قبل از مسابقه منتشر می‌شود، آغاز خواهد شد و در صورت عدم حضور تیم در زمین تا پایان 6 دقیقه، فرصتشان از دست می‌رود.

همچنین، تیم‌ها نمی‌توانند در زمان ثبت رکورد به ربات دست بزنند. در غیر این‌ صورت، ربات امتیاز صفر خواهد گرفت. همچنین، اگر ربات از مسیر خارج شود یا وارد بخش دیگری از مسیر شود (مثلا میان‌برها)، امتیاز صفر برای ربات در نظر گرفته خواهد شد. فراموش نکنید که مسابقات به دو مرحله تقسیم می‌شود. در مرحله اول، تمامی تیم‌ها باید رکورد خود را ثبت کنند. سپس 10 تیم برتر باید در مرحله دوم شرکت کنند و یک رکورد دیگر را ثبت نمایند تا برندگان مشخص شوند.

ایران یونیکاپ؛ برگزار کننده مسابقات رباتیک دانش آموزی

مسابقات طراحی شده در ایران یونیکاپ، به عنوان رویدادهای مهم در حوزه رباتیک و الکترونیک برای دانش‌آموزان کشور طراحی شده‌اند. این رویدادها با هدف تقویت خلاقیت، انگیزش و حمایت از کودکان کشور برگزار می‌شود تا آنها فرصت مناسبی برای رشد و حضور در جامعه پیدا کنند. برخی از این مسابقات در سال 1399، به صورت آنلاین برگزار شده و در حال حاضر در حال آماده‌سازی برای برگزاری حضوری در شهر گرگان در زمستان 1402 هستیم. شرکت رباتیک آروند، به عنوان یکی از اسپانسرهای این مسابقات، جوایز مادی و معنوی مختلفی را به برندگان اهدا می‌کند و از دانش‌آموزان حمایت خواهد کرد تا برای رسیدن به اهداف خود بیشتر تلاش کنند.

مسابقات رباتیک دانش آموزی نه تنها یک رویداد تفریحی است، بلکه یک فرصت برای بهبود مهارت‌های دانش‌آموزان در زمینه رباتیک و الکترونیک است. ویژگی‌هایی همچون رقابت سالم، حضور در یک مسابقه واقعی، تلاش برای پیشرفت و رسیدن به برتری، چالش و شادی و مسائل دیگری از این دست این مسابقات را برای دانش‌آموزان جذاب می‌کنند. این رویدادها همچنین به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا اعتماد به نفس خود را ارتقا داده و در آینده در مسابقات بین‌المللی نیز شرکت کنند.

دکمه بازگشت به بالا